Glucosamine

Een vriendin van mij is altijd bezig met iets nieuws. Nu kwam ze aanzetten met glucosamine. Een van haar tantes heeft artrose, en die zou deze stof als supplement nemen om de klachten van artrose te verminderen. Of dat kan en wat de stof verder inhoudt lezen jullie in deze blog! Heel veel leesplezier

Wat is glucosamine nou eigenlijk precies?

Glucosamine (C6H13NO5) is een aminosuiker en een belangrijke bouwsteen voor ons lichaam. De stof komt bij mens en dieren vrijwel in alle lichaamsweefsels voor. De concentraties zijn het hoogste in het kraakbeen en de gewrichtsvloeistof, pezen en ligamenten. Het is een bouwstof voor onder andere glycosaminoglycanen, een type suiker dat sterkt water aantrekt en bindt. In het lichaam worden deze suikers gebruikt voor smering en als schokdemper in combinatie met andere eiwitten.
Glucosamine wordt als supplement verkocht in capsules en vaak in combinatie met chondroïtine. Glucosamine in supplementen wordt voornamelijk gemaakt van schilden van krabben en garnalen of door de fermentatie van maïs of tarwe.

De werking van glucosamine

Glucosamine wordt vooral gebruikt door ouderen die last hebben van gewrichtspijn in het knie- of heupgewricht als gevolg van artrose. Glucosamine is een veel verkocht supplement en uit de ervaring van familieleden en kennissen lijkt het goed te werken. In theorie zou glucosamine helpen de gewrichten te smeren en het kraakbeen meer schokdempend te maken, met als resultaat minder gewrichtspijn. Hoog tijd om eens uit te zoeken wat er bekend is in de wetenschappelijke literatuur over dit veelbelovende middeltje.

De bijwerkingen van glucosamine

Vooralsnog lijkt het dat glucosamine niet schadelijk is of tot ernstige bijwerkingen leidt. Mogelijke niet-ernstige bijwerkingen zijn maag- darmklachten, zoals buikpijn, misselijkheid, diarree, verstopping, hoofdpijn en vermoeidheid. Andere bijwerkingen van glucosamine vind je terug op deze website. De meeste glucosamine wordt gemaakt uit schilden van krabben en garnalen, en in de supplementen kunnen eiwitten zitten waar sommige mensen gevoelig voor zijn. Uit onderzoek blijkt dat tot 2000mg per dag een veilige hoeveelheid is. Neem niet meer dan de voorgeschreven hoeveelheid.

De stof en artrose

Het is mogelijk dat als een individu een klein verschil merkt bij artrose, zeer waarschijnlijk door het placebo-effect. Toch is dit niet voldoende om op grote schaal verschillen te zien. Het is aan te raden aan om eerst te starten met spierversterkende oefeningen onder begeleiding van een fysiotherapeut. Door sterkere spieren ontlast je de gewrichten bij dagelijks gebruik. Omdat glucosamine suppletie niet schadelijk is kan het placebo-effect voor sommigen genoeg reden zijn om het te proberen.