De schoonste werkplek

Het wordt langzaamaan weer tijd om naar het werk te keren in plaats van thuiswerken. Het belangrijkste ding om te doen voor iedereen die weer op weg is naar het werk, is om het daar schoon te houden. Natuurlijk was dit al belangrijk, maar het is extra belangrijk geworden. Wat zijn handige tips om dan te weten? Die lees je hier!

Vaste schoonmakers

Voor de schoonste werkplek is het hebben van een schoonmaker of een schoonmaakteam natuurlijk het allerbeste. Zij hebben de spullen en de expertise om elke kamer compleet schoon te krijgen, zodat er hygiënisch gewerkt kan worden. Het inhuren van een schoonmaker zorgt er daarnaast voor dat het echt gebeurt en zal de werknemers meer tijd geven om te werken. Dit betekent niet dat iedereen die op de werkplek werkt een grote rommel kan maken, omdat ‘de schoonmaker het toch wel zal opruimen’. Daarnaast zal het niet mogelijk zijn voor elk kantoor om een schoonmaker of schoonmaakteam in te huren. Wat kunnen de werknemers aan een schone werkplek doen?

Een voorraad

Om te beginnen is het handig om een voorraad van schoonmaakspullen te hebben. Zo zal er nooit misgegrepen worden en is er geen reden om niet hygiënisch te werken. Denk bij de voorraad bijvoorbeeld aan het hebben van een stofzuiger en genoeg stofzuigerzakken, afvalzakken, een bezem en schoonmaakmiddelen. Onder schoonmaakmiddelen vallen afwasmiddel, allesreiniger en schoonmaakazijn, maar ook een spons, hygiënische doekjes en poetsrollen. Eigenlijk alles wat nodig is om kleine rommeltjes op te ruimen.

Bij het bureau

Als het lukt, is het zeker aan te bevelen dat iedereen zijn of haar eigen bureau heeft. Dit is sowieso fijner, omdat er dan geen spullen op andere plekken zullen liggen. Daarnaast is het hygiënischer, al is het niet overal even mogelijk.

Bij het bureau is het handig om hygiënische doekjes en reinigingsalcohol bij de hand te hebben. Het bureau, het toetsenbord van de computer en eventueel het beeldscherm ervan horen regelmatig schoongemaakt te worden. Dit kan gewoon gedaan worden met de hygiënische doekjes of met poetsdoekjes, al is het wel aan te bevelen om eens in de zoveel tijd alles grondig schoon te maken. Hiernaast is het fijn om het bureau zo leeg mogelijk te houden. Dit kan helpen met organisatie en productiviteit, maar maakt het schoonmaken ook nog eens makkelijker.

De keuken en het toilet

De keuken en het toilet zullen de vieste plekken zijn bij elke werkplek. Daarom is het hier extra belangrijk om op hygiëne te letten. In de keuken is het belangrijk om het een gewoonte te maken om de vieze kopjes in de vaatwasser te zetten of om deze af te wassen. Laat het niet opstapelen. Daarnaast horen kruimels weggehaald te worden nadat iemand klaar is met eten. In het toilet is het natuurlijk belangrijk of de toiletten zelf regelmatig schoon te maken. Neem hierbij ook de kraan af.

Zowel in de keuken als in het toilet kan er een handdoekdispenser gebruikt worden. De handdoekjes die hierin gaan, zijn op een milieuvriendelijke manier weg te gooien en werken erg hygiënisch. Zo krijg je zeker de schoonste werkplek.